Félix Torres Amat (Spanish)
flickr:44572501582size="small"

First Spanish Edition

flickr:44622649311

Title La Sagrada Biblia / Nuevamente Traducida / de la Vulgata Latina al Español, / Aclarado el seutido de algunos lugares con la luz que dan / los testos originals hehréo y griego, é illustrada con / varias notas sacradas de los Santos Padres y Esposiot- / res sagrados. / Por Don Felix Torres Amat, / Didnidad de Sacristo de la Santa Iglesia de / Barcelona, etc. / De orden del Rey N. S. / Tomo I del Antiguo Testamento, que contiene los / libros del Génesis, Exudo, Levitico y Números. / Madrid: / Imprenta de Dos Leon Amarata, Plazuela de Santiago, N. L. / 1824.
Date: 1823 (First volume of the New Testament)
Publisher: Dos Leon Amarata, Plazuela de Santiago, N. L.
Contents: Complete Bible translated by Petisco and Amat
References: Darlow & Moule 8508
Comments: Published in six volumes from 1823-1825. It is credited to Barcelona priest, Felix Torres Amat (1772-1847), although it is likely he used a manuscript already prepared by Salamancan Jesuit, Jose Miguel Petisco (1724 – 1800), who left it unpublished at his death.

SPCK Edition - 1839

flickr:4917467218

Title El / Nuevo Testamento / de Nuestro Senor / Jesu-Christo, / Traducido de la Vulgata Latina al Espanol, / por / Don Felix Torres Amat / Dignidad de Sacristo de Barcelona, / Ahora Obispo de Astorga / Nueva Edicion, Corrigeda y Revisada / por la / Sociedad para Promover el Conocimiento Christiano. / Londres: / Impreso por Ricardo Clay / 1839.
Date: 1839
Publisher: Society for the Preservation of Christian Knowledge
Contents: New Testament in the Catholic Amat Version revised for a Protestant readership by Lorenzo Lucena
Images: Title page
References: Darlow & Moule 8520 (see note about reprint)
Comments: Lacks the annotations normally appearing in Catholic Testaments.

Dunigan Edition - 1853

flickr:4995869972

Title El Nuevo Testamento / de / Nuestro Senor y Salvador/ Jesu-Christo, / Nuevamente Traducido / de la Vulgata Latina al Espanol, / Aclarado el Sentido de Algunos Lugares con la Luz que Dan / los Textos Originales Hebreo y Graego, e Illustrado / con Varias Notas Sacadas de los Santos / Padres y Expositores Sagrados, por / El Exmo. Sr. Dn. Felix Amat, / Obispo de Astorga. / Lleva Anadidas Algunas Notas Tomadas del P. Scio / y Otros Calificados Interpretes, / con la Aprobacion del / Ilmo. Fr. Jose S. Alemany, / Obispo de Monterey, California. / Primera Edicion Conforme a la Segunda del Obispo Amat. / Nueva York: / Eduardo Dunigan y Hermano, / Calle de Fulton, No. 151. / 1853.
Date: 1853
Publisher: Eduardo Dunigan y Hermano [Edward Dunigan & Brother], New York
Contents: New Testament in the Amat Version with annotations from the Scio Version.
References: O'Callaghan p. 334
Image Title page
Comments: First American appearance of the Amat Version; first Spanish NT published in America with a Catholic Imprimatur.

BlinkListblogmarksdel.icio.usdiggFarkfeedmelinksFurlLinkaGoGoNewsVineNetvouzRedditYahooMyWebFacebook

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License